Slagwerkgroep

In het jaar 2018 heeft de Slagwerkgroep haar 60-jarig bestaan gevierd. Na een start in 1958 als trommelaars die voornamelijk bestemd waren om de harmonie in het gelid te laten lopen, is zij met name in de laatste 20 jaar omgevormd naar een club enthousiaste slagwerkers die geheel eigentijdse muziek maken. Muziek die specifiek geschreven is voor slagwerkgroepen. Dus de tijd van het uitsluitend spelen van marsen om hiermee over straat te gaan, ligt ver achter ons. Natuurlijk is dit wel onderdeel gebleven van alle muzikale activiteiten zoals serenades en optochten.

De slagwerkgroep bestaat uit 12 leden o.l.v. dirigent Rob v Doore. Enkele jaren geleden heeft Rob zijn debuut als dirigent gemaakt bij de slagwerkgroep en in Goirle. Hij werd meteen voor een behoorlijke uitdaging geplaatst om als nieuwe dirigent een jubileumconcert neer te zetten waarbij de verwachtingen erg hoog gespannen waren. Samen met de slagwerkgroep is hij deze uitdaging aangegaan en heeft een bijzonder mooi resultaat behaald met het concert ‘Drums & Diamonds’. Hiermee heeft hij het beste uit elke slagwerker weten te halen.

Het repertoire is zeer veelzijdig omdat het gebruik van melodische slagwerkinstrumenten inmiddels helemaal gemeen goed geworden is. Denk dan aan een marimba’s, vibrafoon, xylofoon, klokkenspel en buisklokken. Maar daarnaast wordt ook gemusiceerd op pauken, conga’s, toms, drumset en de vanouds niet weg te denken bas- tenor- field en snaretrom.

De slagwerkgroep geeft concerten. Dat doet ze samen met de harmonie en met andere slagwerkgroepen in de vorm van uitwisselingsconcerten. Ook worden uitdagingen gezocht en gevonden door slagwerkavonden te organiseren in breder verband en met bijzondere gasten zoals in het verleden met de Tamboers en Pijpers van het Korps Mariniers. Tijdens het jubileumconcert zijn nieuwe uitdagingen en samenwerkingen aangegaan met een lokaal zangkoor, coverband, zanger / zangeres en samenwerking met blazers uit het eigen harmonieorkest.

Een mooi jublileumjaar hebben we achter de rug en door de nieuwe samenwerkingen en uitdagingen die we zijn aangegaan, zijn we alleen maar enthousiaster geworden en staan we nog meer dan voorheen open voor nieuwe projecten. Hier zijn we dan ook zeer trots op, en hopen zodra het weer mogelijk is, we meer van deze projecten aan kunnen gaan. Zo zullen wij in het najaar van 2023 waarschijnlijk een groot filmconcert geven.

Geïnteresseerd in slagwerk? Kom gerust langs tijdens onze repetitie op woensdagavond vanaf 19:30 uur tot 21:45 uur in Cultureel Centrum Jan v Besouw Goirle.

Repetities

• Dirigent sinds

1 september 2017

Over Rob van Doore

Rob van Doore (26 juni 1987) is sinds september 2017 instructeur van onze slagwerkgroep.
Hij begon zijn muzikale loopbaan bij Koninklijke Harmonie Oefening & Uitspanning in Beek en Donk. Hij volgde slagwerklessen bij Frans en Sjaak Benjamins.

Aan het Conservatorium te Tilburg studeerde hij Klassiek Slagwerk bij Arnold Marinissen, Peter de Vries en Marcel Andriessen. Als bijvak heeft hij lichte muziek drums bij Frans van Grinsven gestudeerd. Rob heeft zijn studie in 2010 afgerond met het behalen van zijn Bachelordiploma. Hij volgde masterclasses bij o.a Evelyn Glennie, Keiko Abe, Raymond Curfs, D’Arcy Gray.

Rob is naast onze vereniging ook verbonden als dirigent van meerdere slagwerkgroepen: Slagwerkgroep Oefening & Uitspanning te Beek en Donk en Percussie Ensemble Harmonie Excelsior te Zeilberg.

Rob is als slagwerkdocent verbonden aan een aantal verenigingen zoals Stichting muziekopleiding Oefening en Uitspanning, Koninklijke stadsharmonie Phileutonia te Helmond en aan de muziekschool Musicas te Deurne.

Over Rob van Doore